تونو تایمز

ساخت وبلاگ

شرکت کیا موتورز از قدیمی ترین شرکت های خودرو ساز کره جنوبی است که در سال 1994 فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت توانسته است که بعد از گذشت شش دهه عنوان اولین صادرکننده اتومبیل از کره را از آن خود کند. کیا موتورز در سال 1998 توسط شرکت خودرو سازی هیوندای خریداری شد و امروزه به ‌عنوان زیرمجموعه ‌ای از گروه خودروسازی هیوندای موتور شناخته می شود.

کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج از سال 1998 تاکنون نمونه ها و مدل های مختلفی تولید کرده است. اسپورتیج در 4 نسل تولید و به بازارهای جهانی عرضه شده است. یکی از خوش فرم ترین و راحت ترین خودرو های تولید شده در سال 2020 برای سرنشینان کیا اسپورتیج مدل 2020 است. در عین حالی که این خودرو قیمت بالایی دارد اما خریداران زیادی را به خود جذب کرده است.

کیا اسپورتیج 2020

در ادامه به معرفی و بررسی برخی ویژگی های این خودروی شاسی بلند می پردازیم:

صندلی ها

صندلی های کیا اسپورتیج 2020 برای 5 نفر تعبیه شده است. صندلی های جلوی این خودرو قابلیت گرم شدن دارند و قابل تنظیم هستند. هر دو ردیف از صندلی ها به اندازه کافی فضا برای پاها و سر دارند که راحتی سرنشنیان را به شدت بالا می برد.

نمای دلخلی خودرو

داخل این ماشین واقعا لاکچری و لوکس است زیرا مواد به کار رفته در آن همگی پریمیوم بوده و ترکیب چرم و کروم زیبایی دو چندانی به نمای داخلی آن بخشیده است.

صندوق عقب

کیا اسپورتیج 2020 دارای 30.7 فوت مکعب فضای صندوق عقب و 60.1 فوت مکعب روی بخش تاشو است. هر دو فضای باربری از نظر ابعاد کمتر از رقبای خود هستند.

مشخصات فنی اسپورتیج 2020

این خودرو از یک موتور 2.4 لیتری و 4 سیلندر با قدرت 181 سب بخار بهره مند است. برای انتقال سرعت ماشین نیز یک جعبه دنده 6 سرعته البته اتوماتیک برای این خودرو در نظر گرفته شده است. لوازم یدکی و قطعات خودرو محصولاتی هستند که تقاضای بالایی برای خرید آنها وجود دارد. همین امر سبب شده است که بازارهای زیادی مانند نمایندگی های فروش قطعات کیا، بستر های اینترنتی و ... برای فروش آنها وجود داشته باشد.

وضعیت ایمنی

مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه در 5 تست تصادف، رتبه برتر کیفیت را به کیا اسپورتیج مدل 2020 داده است. این خودرو دارای مانیتور هشدار دهنده، سیستم نگهدارنده لاین حرکت، سیستم هشدار خروج از لاین و همینطور هشدار و ترمز قبل از برخورد با عابر پیاده می باشد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 114 تاريخ : شنبه 30 مهر 1401 ساعت: 14:21

ارتودنسی دندان یکی از رشته های اصلی دندانپزشکی است که به اصلاح ناهماهنگی های دهان و فک می پردازد. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که شامل ارتودنسی ثابت فلزی، ارتودنسی لینگوال، شیشه ای، دیمون و همینطور ارتودنسی متحرک می شود که اغلب این روش ها بسیار زمانبر و پرهزینه هستند.

عوامل تاثیرگذار در هزینه ارتودنسی

عوامل مختلفی بر هزینه ارتودنسی دندان تاثیر می گذارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع و شدت ناهنجاری بیمار
  • نوع ارتودنسی انتخاب شده برای درمان
  • سن بیمار
  • تخصص متخصص ارتودنسی
  • منطقه جفرافیایی کلینیک
  • مدت زمان ارتودنسی

هزینه ارتودنسی دندان معمولا زیاد است و شاید خیلی از افراد به این خاطر اقدام به صاف کردن و اصلاح ناهماهنگی های دندانی خود نکنند. اما بدانید که تقبل کردن این هزینه خیلی بهتر از این است که بعدا و در دراز مدت مشکلات شدیدتری برایتان پیش بیاید و مجبور شوید هزینه های بیشتری برای درمان آنها پرداخت کنید.

جدول هزینه ارتودنسی

باید به این نکته توجه کنید که این قیمت ها حدودی و تقریبی هستند و کاملا بستگی به مواردی که در بالاتر به آن ها اشاره کردیم دارند.

نوع و توضیحات ارتودنسی

هزینه و تعرفه های ارتودنسی مورد نظر

 

ارتودنسی متحرک برای یک فک

حدودا 4 میلیون تا 6 میلیون تومان

 

ارتودنسی ثابت برای یک فک

بین 8 تا 12 میلیون تومان

 

ارتودنسی ثابت هر دو فک

16 تا 20 میلیون تومان

 

ارتودنسی نامرئی

از 20 تا 40 میلیون تومان

 

آیا می توان هزینه ارتودنسی را قسطی پرداخت کرد؟

اگرچه هزینه های ارتودنسی بسیار بالاست و نمی توان آن را نادیده گرفت اما خبر خوش این است که در اکثر کلینیک ها می توان هزینه ارتودنسی را به طور قسطی پرداخت کرد.

هزینه ارتودنسی بزرگسالان بیشتر است یا کودکان؟

با توجه به اینکه استخوان فک در کودکان در حال رشد است، با استفاده از ارتودنسی خیلی راحت تر می ‌توان آن را به جایگاه اصلی خود هدایت کرد. در نتیجه هزینه ارتودنسی بزرگسالان به خصوص اگر در ناحیه فک نیز دچار مشکل باشند بیشتر از ارتودنسی کودکان خواهد بود.

پرداخت هزینه ارتودنسی از طریق بیمه

سوالی که بسیاری از مراجعان دارند این است که با توجه به اینکه هزینه درمان ارتودنسی بالا است، آیا امکان پرداخت هزینه ارتودنسی از طریق بیمه وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اکثر بیمه ها، ارتودنسی را به عنوان یک درمان زیبایی می دانند و به دلیل تعرفه های زیاد ارتودنسی پرداخت هزینه را تقبل نمی کنند، اما باز به طور قطعی نمی شود گفت که هیچ بیمه ای این درمان را پوشش نمی دهد و لازم است که از شرکت بیمه خود این سوال را بپرسید.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 108 تاريخ : شنبه 30 مهر 1401 ساعت: 14:16

خودرو سازی هیوندای که به عنوان یکی از بهترین تولید کننده های خودرو در جهان شناخته می شود، مدتی پیش مدل جدید خودروی النترا را تحت عنوان النترا N line  تولید کرد. کمپانی خودرو سازی هیوندای، سری N LINE این خودرو را با ویژگی های فنی و ظاهری بسیار بالاتر و قوی تری به نسبت نمونه های استاندارد معمولی رونمایی کرد.

معرفی هیوندای النترا N LINE جدید

موتور استفاده شده در النترا ان لاین یک موتور 1.6 لیتری از نوع توربو شارژ GDI است که قدرت آن 201 اسب بخار و گشتاور آن نیز 265 نیوتون متر است. البته لازم به ذکر است که استفاده از این موتور چیز جدیدی در سری جدیدN LINE  به حساب نمی آید زیرا نمونه های قدیمی دیگر نیز از همین موتور بهره مند بودند. در این خودرو یک گیربکس 6 سرعته البته به صورت دستی و نه اتوماتیک یا نمونه دو کلاچه باعث حرکت چرخ ها در جلو می شود.

ویژگی های ظاهری النترا N LINE

مهمترین تغییرات ایجاد شده در این سری از ان لاین، تغییرات ظاهری است. طراحی این ماشین کاملا جذاب است و حس هیجان را در رانندگان و سرنشینان بر می ‌انگیزد.

درست مانند نمونه استاندارد النترا، در نمونه هیوندای النتراN LINE  جدید نیز نمای جلوی ماشین از یک جلو پنجره آبشاری بزرگ بهره مند است. اما تفاوت اساسی که در نمای جلوی ماشین اتفاق افتاده است، اضافه شدن لوگوی N LINE روی جلو پنجره است. علاوه بر آن ورودی های هوا نیز طراحی منحصر به فردی دارند. طراحان کمپانی هیوندای بر این باورند که این ورودی ها طوری ساخته شده که آیرودینامیک ماشین را بهبود بخشیده و در خنک سازی موتور نقش بسیار موثرتری دارند.

ایمنی النترا N LINE

این خودرو صاحب امکانات و آپشن های ایمنی زیادی شده که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از:

  • سیستم کمک کننده پیشگیری برخورد از جلو
  • سیستم کمک به حفظ خودرو در بین خطوط حرکت
  • دستیار نور بالا
  • اخطار کاهش سطح هوشیاری راننده
  • سیستم اخطار برخورد از نواحی کور راننده
  • همچنین سیستم کمک کننده جلوگیری از برخورد با خودروهای عبوری از پشت

امکان شخصی سازی خودرو با لوازم یدکی النترا جدید

یکی از مهمترین و جالب ترین موارد که درباره این محصول جدید می توان به آن اشاره کرد، امکان افزودن آپشن های جدید جهت شخصی سازی النترا است. به عبارتی هیوندای به شما اجاه می دهد که ماشین جدید خود را با کمک خرید قطعات هیوندای النترا جدید با لوگوی N مزین کنید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 92 تاريخ : چهارشنبه 27 مهر 1401 ساعت: 16:06

افراد زیادی تصور میکنند که ارتودنسی دندان فقط در سنین کودکی و نوجوانی باید انجام شود، اما باید بگوییم که این تصور اشتباه است و این روش درمان ناهنجاری های دندانی در بزرگسالی نیز قابلیت انجام دارد و بیماران در هر سنی چه جوان باشند و چه بزرگسال، می توانند از درمان ارتودنسی و مزایای آن برخوردار شوند.

ارتودنسی بزرگسالان چگونه انجام می شود؟

انجام ارتودنسی در بزرگسالی روند درمان طولانی تری به نسبت ارتودنسی دندان کودکان دارد و گاهی تا ۳ سال نیز به طول می انجامد. مراحل انجام این درمان به ترتیب زیر است :

  • مشاوره اولیه
  • معاینه بیمار
  • برنامه ریزی برای درمان
  • نصب دستگاه ارتودنسی
  • توضیح نکات بهداشتی
  • تاثیر دستگاه ارتودنسی
  • نگهداری و معاینات منظم

تفاوت روند درمانی ارتودنسی بزرگسالان و کودکان

با توجه به این که فک و دندان کودکان هنوز به تکامل رشد خود نرسیده است و هنوز در حال توسعه هستند، بهتر می توانند تغییر شکل و جهت پیدا کنند و کار متخصص ارتودنسی و روند درمان کودک بسیار آسان تر انجام شود. اما در بزرگسالان، فک و دندان به رشد و تکامل خود رسیده اند و به راحتی نمی توان در فک و دندان تغییر شکل و زاویه ایجاد کرد و دنداپزشک باید از وسایل دیگری نیز کمک بگیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود و در نتیجه پروسه درمانی کمی پیچیده تر و زمان بر تر است.

نکات مهم ارتودنسی بزرگسالان

با توجه به رشد و تکامل دندان و فک بزرگسالان، ارتودنسی بزرگسالان به تنهایی نمی تواند راهگشا باشد و نتیجه مطلوب را حاصل کند، بنابراین دندانپزشک باید از وسایل و روش های درمانی دیگری نیز کمک بگیرد تا نتیجه مطلوب و دلخواه ارتودنسیتیست و بیمار حاصل شود. به عنوان مثال وقتی که فک بالا یا پایین، عقب یا جلوتر هستند و در موقعیت اصلی و طبیعی خود قرار ندارند، تنها با انجام ارتودنسی ناهنجاری رفع نمی شود و به عمل جراحی فک بعد از ارتودنسی نیز نیاز است.

بزرگسالان بیشتر از کودکان مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال (لثه) هستند، لذا قبل از شروع درمان با ارتودنسی، باید این بیماری را نیز درمان کند. لازم است بدانیم که سلامت لثه، نقش کلیدی در درمان ارتودنسی بزرگسالان دارد.

مدت زمان و هزینه درمان ارتودنسی بزرگسالان

درباره هزینه و مدت زمان درمان ارتودنسی دندان عواملی مانند نوع و شدت ناهنجاری، وضعیت بیمار، نوع ارتودنسی تاثیرگذار هستند. درنتیجه به طور قطعی نمی شود مدت زمان و همینطور هزینه ای برای ارتودنسی دندان تعیین کرد ام به طور کلی ارتودنسی بین ۶ ماه تا ۳ سال طول می کشد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 114 تاريخ : چهارشنبه 27 مهر 1401 ساعت: 16:06

یکی از مشکلایت که افراد زیادی با آن مواجه هستند این است که چطور قطعات اصلی خودرو را بشناسیم؟ لوازم یدکی تقلبی خودروها معمولا از نظر بسته بندی یا برچسب ‌هایی که به آنها خورده است، دقیقا همانند نوع اصلی آن قطعه می‌ باشند و تشخیص اینکه یک قطعه تقلبی است یا اصلی، کار بسیار دشواری است. برای تشخیص تقلبی یا اصل بودن قطعات هیوندای، کیا و سایر خودروها معیارهایی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به توضیح این موارد بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

چگونگی خرید قطعات اصلی

تشخیص این که یک قطعه اصل است نیاز به تخصص و آشنایی کامل با لوازم یدکی موردنظر دارد. اما مواردی نیز هستند که اگر به آنها دقت بیشتری کرد می توان قطعه اصل و فرع را از هم تشخیص داد که عبارتند از:

  • رنگ بسته بندی
  • کیفیت بسته بندی
  • نوع جوشکاری قطعه
  • نوع نوشته ‌های روی قطعات لوازم یدکی

رنگ بسته بندی

در مواردی رنگ بسته بندی یک قطعه اصل با قطعه تقلبی آن متفاوت است، در این صورت می توان با سرچ کردن قبل از خرید از تطابق یا عدم تطابق رنگ ها مطمئن شد. اما در بعضی موارد، رنگ ‌ها یکی هستند اما کیفیت رنگی که روی محصولات تقلبی استفاده شده است بسیار پایین بوده و از روی ظاهر بسته ‌بندی محصول مشخص می‌ شود که آن محصول تقلبی است، پس فقط کافیست کمی دقت کنید.

کیفیت بسته بندی

بسته ‌بندی محصولات تقلبی معمولا دارای کیفیت پایینی می باشند و از پلمپ‌ های استانداردی استفاده نکرده ‌اند. محصولات اصلی معمولا از کارتن‌ های بسیار محکم و مشماهای محافظ یا همان حباب ‌دار استفاده می‌ کنند در صورتی که محصولات تقلبی اینطوری نیستند.

نوع نوشته ‌های روی قطعات لوازم یدکی

یکی دیگر از راه‌ های تشخیص اصالت قطعات خودرو، نوع نوشته‌ هایی است که روی خود محصول نوشته شده است. در کارخانه‌ های تولیدی اصلی، نوشته‌ ها را با دستگاه به صورت حک شده روی محصول می ‌نویسند. اما در قطعات تقلبی، نوشته‌ ها را با استفاده از برچسب روی محصول قرار می ‌دهند.

نوع جوشکاری قطعه

تهیه لوازم یدکی هیوندای که اصل باشند بسیار مهم است زیرا علاوه بر اینکه رود به زود خراب می شود، بلکه به خودرو و همچنین دیگر قطعات هم آسیب وارد می کند و حتی در شرایطی می تواند خسارات جبران ناپذیری به وجود آورد. یکی از مواردی که می ‌تواند نشان دهنده اصل بودن یک قطعه خودرو باشد، نوع جوشکاری آن قطعه است. در قطعات تقلبی معمولا جوشکاری‌ های بی ‌دقت و بزرگ استفاده می‌ شود. اما محصولات اصلی دارای جوشکاری‌ های تمیز و کوچک ولی در عین حال بسیار محکم می ‌باشند.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 126 تاريخ : سه شنبه 26 مهر 1401 ساعت: 18:13

دندان درد یکی از آزاردهنده ترین درد هاست که همه افراد به دلایل مختلفی ممکن است دچار آن شوند. دندان درد اکثر اوقات هنگام شب احساس می شود و باعث می شود خوابیدن برایتان سخت شود. هنگام دندان درد باید به دکتر مراجعه کرد تا بعد از تشخیص علت به وجود آمدن آن، به درمان آن پرداخت. اما اگر در شرایطی هستید که امکان مراجعه به دندانپزشک را ندارید، میتوانید با کمک چند راه حل ساده درد را تسکین داده و یا ریشه کن کنید.

علل دندان درد چیست؟

  • پوسیدگی دندان: یکی از شایع ترین علت های دندان درد پوسیدگی دندان است و ممکن است منجر به حفره در دندان شود. این حفره در اثر از بین رفتن مینای دندان توسط اسیدها و باکتری ها است. فرسایش و از بین رفتن مینای دندان می تواند عصب را در معرض دید قرار دهد و باعث درد خفیف تا شدیدی شود.
  • آبسه های دندان
  • وارد شدن صدمه به فک
  • در آمدن یا جوانه زدن دندان عقل یا هر دندان دیگر
  • پر کردن دندان
  • دندان قروچه در شب
  • انواع بیماری لثه

5 روش برای درمان دندان درد در شب

داروهای ضد درد دهان

مصرف داروهای بدون نسخه ضد درد از قبیل استامینوفن یا ایبوپروفن یک روش سریع و ثابت شده برای کاهش درد و یا حتی درمان دندان درد است. این  داروها قادرند که دردهای جزئی تا متوسط را به خوبی تسکین دهند.

کمپرس سرد

یکی از روش های کاهش دندان درد، استفاده از یک کیسه پر از تکه های یخ و یا یک مشما پر از آب یخ است. بهتر است که مقداری یخ را درون مشما ریخته سپس داخل یک حوله کوچک بپیچید. کمپرس یخ را روی قسمتی از دهان و دندان که درد میکند قرار دهید تا عروق خونرسان آن منطقه ریلکس شده و به کاهش و درمان دندان درد کمک کند.

شستشوی دهان با آب و نمک

آب نمک یک ماده ضد باکتری طبیعی است و باعث کاهش التهابات می شود. درنتیجه به محافظت از دندان های آسیب دیده در برابر عفونت کمک می کند. شستشو با آب نمک همچنین ممکن است به از بین بردن هرگونه ذره مواد غذایی یا بقایای به جا مانده در لابه لای دندان یا لثه کمک کند.

چای نعنا

نعناع حاوی ترکیبات ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است. منتول یک ماده فعال در نعناع است که اثر بی حس کنندگی خفیفی در داخل دهان دارد. نوشیدن مقدار کمی چای نعنا میتواند به تسکین و حتی درمان دندان درد فوری منجر شود.

منبع: https://www.chalava.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 115 تاريخ : سه شنبه 26 مهر 1401 ساعت: 18:05

بسیاری از افراد فکر میکنند که داشتن یک رژیم لاغری و کاهش وزن به معنی گرسنگی کشیدن است اما به این معنا است که به جای مصرف مواد غذایی مضر و چرب و پرکالری به انواع غذاهای کم کالری با ارزش غذایی بالا روی آورید. همچنین در رژیم کاهش وزن نباید مصرف میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، غلات کامل و پروتئین های فاقد چربی را فراموش کرد. ما در ین مقاله به معرفی تعدای از این غذاهای کم کالری و مقوی که طرز تهیه شان نیز آسان است پرداخته ایم، پس با ما همراه باشید.

لقمه قارچ کبابی

یکی از انواع غذای رژیمی؛ لقمه قارچ کبابی است که بسیار سریع آماده می شود. برای تهیه این غذای رژیمی با قارچ، قارچ ها را در فر گریل کنید و سپس با سبزیجات خشک معطر و آووکادو آن را طعم دار کنید. قارچ کربوهیدرات بسیار کمی دارد و فاقد چربی و کلسترول است؛ در نتیجه یک ماده غذایی با پروتئین زیاد است. همچنین قارچ سرشار از مقدار زیادی آهن است که ۹۰ درصد از آهن آن جذب بدن می شود.

گل کلم کبابی

گل کلم حاوی اکثر ویتامین ها و مواد معدنی است به همین دلیل به عنوان یک خوراکی سالم و مغذی شناخته شده است. به دلیل فیبر بالا و کالری پایینی که گل کلم دارد، به یک ماده غذایی کاربردی برای رژیم لاغری تبدیل شده است. گل کلم کبابی یک گزینه عالی به عنوان پیش غذا و همینطور غذای لاغرکننده است که طرز تهیه آن بسیار آسان است. برای درست کردن گل کلم کبابی روی گل کلم ها نمک، فلفل، زردچوبه و روغن زیتون بزنید و آن را داخل فر قرار دهید.

املت کاهو و پنیر

املت کاهو و پنیر یک غذای رژیمی ایتالیایی کاملا مقوی است که آن را می توان در لیست انواع شام رژیمی و کم کالری نیز جای داد. برای تهیه این املت نیاز به تخم مرغ، کاهو، پنیز موزارلا، پیاز و ادویه ایتالیایی داریم. این املت سرشار از فیبر، پروتئین و انواع ویتامین ها است که به عنوان یک غذای کامل و در عین حال رژیمی می توان از آن استفاده کرد.

مخلوط کبابی رژیمی

برای تهیه این غذای رژیمی مقوی با گوشت باید گوشت تکه ای و سبزیجات را با روغن گیاهی  تفت دهید. سپس سس این غذا که شامل مقداری آب، عسل، سس سویا، فلفل قرمز، زنجبیل، فلفل سیاه و پودر سیاه است را به ترکیب گوشت خود اضافه کنید. به دلیل استفاده از برخی سبزیجات کم کالری مانند فلفل دلمه ای، هویج و کلم بروکلی این غذا جزء غذاهای کم کالری و مقوی است.

منبع: https://www.sira.fit/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 116 تاريخ : سه شنبه 26 مهر 1401 ساعت: 15:02

خودرو برای توقف نیاز به میزان قابل توجهی اصطحکاک دارد و این وظیفه مستقیما بر عهده سیستم ترمز و درواقع لنت ترمز است. لنت ترمز یکی از مهم ترین قطعات هیوندای است.

هنگامی که پا روی ترمز گذاشته می شود، دیسک ها توسط لنت های ترمز فشرده می شوند و باعث ایجاد یک اصطحکاک زیادی می شود که در نهایت کاهش سرعت و توقف کامل خودرو را به همراه دارد. لنت ترمز جزء قطعات مصرفی است و طول عمر آن برحسب کارکرد خودرو متفاوت است.

جنس مواد تشکیل دهنده لنت ترمز

لنت ترمز از مواد مختلفی شامل فلزی، ارگانیک ( غیر فلزی مانند شیشه و لاستیک) و یا سرامیک ساخته شده اند.

انواع لنت ترمز

لنت ترمز در پنج نوع فلزی، ارگانیک، آزبست، نیمه متالیک و سرامیکی وجود دارد که در ادامه به معرفی انواع لنت ترمز می پردازیم:

لنت ترمز فلزی

لنت ‎‌های ترمز فلزی متشکل از فلزاتی مانند: مس، آهن، فولاد یا سایر آلیاژها هستند. این فلزات با روان کننده گرافیت ترکیب می ‌شوند تا ترمز را کامل کنند. لنت های فلزی چون رسانای خوب گرما هستند، گرمای بیشتری را تحمل می کنند و همزمان به سیستم ترمز کمک می کنند که سریعتر خنک شوند.

لنت ترمز سرامیکی

لنت ‎‌ترمز سرامیکی قدرت توقف بسیار خوبی دارند و گرما را به خوبی پخش می‌ کنند. این نوع لنت ها سر و صدا بسیار کمی تولید می‌ کنند و ماندگاری بالایی دارند. بسیاری از خودروهای خارجی و داخلی مجهز به فرمولاسیون لنت ترمز سرامیکی از کارخانه هستند.

لنت های سرامیکی دارای الیاف ظریف مسی هستند که به افزایش اصطحکاک کمک بسیاری می کند و بسیار با دوام هستند. لنت ‌های ترمز سرامیکی معمولاً بسیار گران هستند. همچنین این لنت ها بسیار مقاوم بوده و خیلی دیر خراب می‌ شوند؛ به همین دلیل است که آن ها اغلب نیازی به تعویض ندارند.

لنت ترمز نیمه فلزی

مواد اصطکاک روی لنت ترمز نیمه فلزی دارای مقادیر زیادی فلز است که می ‌تواند آهن، مس، فولاد یا سایر آلیاژهای ترکیبی باشد. این لنت ها در عمل، ترمزگیری بهتری نسبت به نمونه‌ های ارگانیک خود دارند. لنت‌ های نیمه فلزی برای خودروهایی که در ترافیک شهری رفت و آمد زیادی دارند یا بار سنگین جا به جا می ‌کنند مناسب می ‎‌باشد.

لنت ترمز آزبست

از لنت های ترمز آزبست مدتی استفاده شده اما پس از گذشت مدتی مشخص شد که آزبست یک ماده سرطانزای بسیار قوی است و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما می ‌تواند باعث سرطان شود.

لنت ترمز ارگانیک

لنت های ترمز ارگانیک اصطکاک متوسطی ایجاد می ‎‌کنند؛ بدون اینکه گرمای زیادی وجود داشته باشد.

لنت‎‌ های ترمز ارگانیک در مقایسه با انواع دیگر لنت ترمز معایبی دارند که می توان به زودتر فرسوده شدن آنها اشاره کرد. همچنین در دمای پایین عملکرد بهتری دارند. هنگامی که لنت ترمز گرم می ‌شود خوب عمل نمی ‎‌کند و برای جبران عملکرد بد آن، راننده برای درگیر شدن مجبور است ترمز را با نیروی بیشتری فشار دهد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 104 تاريخ : دوشنبه 25 مهر 1401 ساعت: 17:32

اکثر افراد در سنین محتلف دچار مشکلات و ناهنجاری هایی در دندان های خود هستند. امروزه این افراد برای درمان این مشکل خود از ارتودنسی دندان استفاده می کنند. ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد که هرکدام از این درمان ها روش ها، مراقبت ها، زمان و هزینه های مختلفی دارند.

عوامل مختلفی در مدت زمان ارتودنسی دندان تاثیرگذار هستند که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع ناهنجاری دندان
  • شدت ناهنجاری دندان
  • سن بیمار
  • نوع ارتودنسی انتخابی  

انواع ارتودنسی چیست و چقدر طول می کشد؟

در ادامه به معرفی انواع مختلف ارتودنسی دندان و مدت زمان درمان هرکدام از آنها می پردازیم:

ارتودنسی ثابت معمولی: مدت درمان با ارتودنسی ثابت معمولا بین ۲ تا ۳ سال است که البته این مدت بستگی به وضعیت و شرایط دندان های بیمار دارد.

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی: این ارتودنسی حدودا بین 18 تا 36 ماه طول خواهد کشید و مدت دوره ارتودنسی لینگوال هم مانند ارتودنسی ثابت با توجه به عوامل زیادی تغییر می کند

ارتودنسی متحرک: مدت زمان ارتودنسی متحرک و طول درمان آن از ارتودنسی ثابت به طور کلی کوتاه تر است.

ارتودنسی دیمون: ارتودنسی دیمون در حالت کلی چیزی حدود 6 ماه کوتاه تر از ارتودنسی ثابت معمولی است.

مراقبت های لازم در دوران ارتودنسی چیست؟

  • پس از هر وعده غذایی دندان هایتان را به خوبی با مسواک مخصوص ارتودنسی بشویید.
  • بعد از مصرف وعده غذایی در بیرون از خانه و در صورت نداشتن مسواک، حتما مقداری آب بنوشید و یا آن را در دهان خود حرکت دهید.
  • اگر از ارتودنسی متحرک استفاده می کنید حتما محفظه ای برای نگهداری از پلاک هایتان تهیه کنید. این محفظه می تواند وقتی پلاک ها را از دهان خارج می کنید، از دندان های شما مراقبت کند.
  • از خوردن نوشابه های گازدار دوری کنید و به جای آن از آبمیوه های طبیعی مثل آب هویج استفاده کنید.
  • مصرف غذای سفت و خشک مانند ته دیگ را کنار بگذارید.
  • در روز های اول ارتودنسی سعی کنید از غذا های نرم و آبکی مثل انواع سوپ استفاده کنید.
  • از خوردن مواد خوراکی چسبنده مثل پاستیل ها خودداری کنید.
  • در هنگام ورزش و به ویژه ورزش های رزمی، حتما از محافظ دندان استفاده کنید.
  • استفاده از دهان شویه یا فلوراید را فراموش نکنید.
  • استفاده از نخ دندان برای تمیز نگه داشتن فاصله بین دندان ها در هنگام ارتودنسی از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • اگر برایتان ممکن است از مسواک برقی برای تمیز کردن دندان هایتان استفاده کنید؛ به ویژه برای کودکان استفاده از آن خیلی راحت تر است.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 118 تاريخ : دوشنبه 25 مهر 1401 ساعت: 17:31

افراد زیادی امروزه برای درمان مشکلات و ناهنجاری های دندانی خود به ارتودنسی دندان روی آورده اند. انواع ارتودنسی دندان شامل 2 نوع کلی ثابت و متحرک می شود که در این مقاله به توضیح هر یک از این روش ها می پردازیم.

ارتودنسی شامل براکت (قسمت های مکعبی شکلی که روی دندان چسبانده می شود)، سیم ارتودنسی می شود و در صورت نیاز کش ارتودنسی و سایر ابزار لازم می شود.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت درمانی از ارتودنسی است که همانطور که از اسمش پیداست به صورت ثابت روی دندان ها سوار شده و قابلیت جابجایی ندارد. معمولا مدت زمان ارتودنسی ثابت، 2 است که این موضوع به عوامل مختلفی دارد و این به این معنا است که می تواند بیشتر از ۲ سال هم طول بکشد.

مزایای ارتودنسی ثابت چیست؟

  • ماندگاری درمان این ارتودنسی بالاست.
  • شدیدترین مشکلات و آسیب های فرد را درمان می کند.
  • همه افراد در هر سن و سالی می توانند از آن استفاده کنند.
  • نیاز به مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی را ندارد.

انواع ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت انواع مختلفی دارد که بر اساس معیارها و شرایط خاصی ممکن است هر یک از آنها برای بیمار انتخاب شود که شامل موارد زیر می شوند:

  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی فلزی معمولی
  • ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی متحرک چیست؟

در ارتودنسی متحرک دندان امکان درآوردن دستگاه ارتودنسی وجود دارد زیرا آن ها نسبت به اندازه و سایز دهان شما ساخته شده اند. ارتودنسی اینویزیلاین متحرک یکی از معروف ترین انواع ارتودنسی دندان است که برای مشکلات و ناهنجاری های دندانی کم تا متوسط کاربرد دارد.

مزایای ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک دندان مزایای زیادی دارد که در ادامه به معرفی آنان می پردازیم:

  • برای تمیز کردن به راحتی می توانید آن را از دهان در بیاورید.
  • هزینه کمتری به نسبت نوع ثابت آن دارد.
  • کمتر از ارتودنسی ثابت به چشم می آید.
  • برای حرکت دادن دندان های کوچک، بهتر از ارتودنسی ثابت عمل می کند.
  • استفاده کردن از آن برای همه ی افراد راحت است.

مدت زمان درمان ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسی دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که ازجمله این موارد عبارت اند از:

  • نوع ارتودنسی انتخابی توسط متخصص ارتودنسی
  • نوع ناهنجاری
  • شدت ناهنجاری
  • میزان نامرتبی دندان ها
  • شیب فک
  • سن بیمار

نکات قابل توجه هنگام استفاده از ارتودنسی

انجام ارتودنسی بهتر است در سنین پائین تر و کودکی انجام شود زیرا به دلیل اینکه فک و دندان ها هنوز به طور کامل رشد نکرده اند، امکان هدایت آنها در جهت درست خود راحت تر و سریع تر اتفاق میفتد.

رعایت بهداشت دهان و دندان در هنگام ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت رعایت نکردن، دچار مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان خواهند شد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 347 تاريخ : يکشنبه 24 مهر 1401 ساعت: 17:37

شرکت کیا موتورز از قدیمی ترین شرکت های خودرو ساز کره جنوبی است که در سال 1949 فعالیت خود را به عنوان یک کارگاه تولیدی قطعات دست ساز دوچرخه واقع در حومه شهر سئول کره جنوبی آغاز کرد. این شرکت بعد از گذشت شش دهه عنوان اولین تولیدکننده اتومبیل کشور و همچنین اولین صادرکننده اتومبیل از کره را از آن خود کرد.

کیا موتورز در سال 1997 در جریان بحران مالی پیش آمده در آسیا دچار ورشکستگی شد و توسط شرکت خودرو سازی کره ای هیوندای موتور در سال 1998 خرداری شد و امروزه به ‌عنوان زیرمجموعه ‌ای از گروه خودروسازی هیوندای موتور شناخته می شود.

خودروی کیا سورنتو

در بین ایرانیان سورنتو به عنوان یکی از محبوب ترین خودروهای تولید شده در شرکت کیا موتورز شناخته شده است. مدل های تولیدی تا قبل از سال 2018 به طور چشمگیری در خیابان ها در رفت و آمد بوده اما خودروهای سورنتوی تولید شده بعد از سال 2018 تا چندی پیش هم در خیابان ها نبودند.

شرکت استارپارتس به عنوان یکی از واردکننده ها و عرضه کننده های با سابقه و درخشان در حوزه قطعات کیا و هیوندای می تواند به شما در خرید انواع قطعات و لوازم یدکی خودرو کمک کند. کیا سورنتو به دو صورت هیبریدی و پلاگین هیبریدی تولید شده است که در به حداکثر رساندن بهره وری سوخت کمک می کند.

موتور و گیربکس کیا سورنتو 2022

سورنتو شامل گزینه های مختلفی از موتور است و با دیفرانسیل جلو یا تمام چرخ محرک در دسترس است. یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر خطی 191 اسب بخاری استاندارد و یک 4 سیلندر 2.5 لیتری توربوشارژ 281 اسب بخاری نیز موجود است. هر دو با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک جفت می شوند و مدل هیبریدی از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می کند.

سورنتو هیبریدی دوستدار محیط زیست ترکیبی از یک موتور 1.6 لیتری توربو چهار سیلندر گازی و یک موتور الکتریکی 44.0 کیلوواتی است که مجموعا 227 اسب بخار نیرو تولید می کنند.

میزان امنیت کیا سورنتو 2022

ویژگی های ایمنی کلیدی کیا سورنتو 2022 شامل موارد زیر می شوند:

  • هشدار برخورد از جلو استاندارد و ترمز اضطراری خودکار
  • هشدار خروج از خط استاندارد و کمک به حفظ خطوط
  • نظارت بر نقطه کور و هشدار ترافیک متقابل

طراحی داخلی و راحتی کیا سورنتو 2022

داشبورد این خودرو قابلیت این را دارد که با یک دسته گیج دیجیتال 12.3 اینچی و یک سیستم سرگرمی اطلاعاتی با صفحه نمایش لمسی 10.3 اینچی تجهیز شود. در اتاقک داخل ماشین انواع مکان های نگهداری لیوان و این قبیل وسایل وجود دارد. صندلی‌ های عقب سورنتو برای بزرگسالان راحت نیستند و در صندوق عقب این ماشین تنها دو چمدان دستی قرار می گیرد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 198 تاريخ : يکشنبه 24 مهر 1401 ساعت: 15:13

افرادی که انجام انواع عمل های لاغری مانند عمل اسلیو معده را انتخاب می کنند باید بدانند که فقط انجام عمل برای لاغری کافی نیست و لازم است تا توجه زیادی به تغذیه و رژیم غذایی بعد از اسلیو معده نیز داشته باشند. رعایت کردن این رژیم نقش کلیدی در بهبودی فرد بعد از عمل و جلوگیری از اتفاقات نامطلوب و عوارض احتمالی ناشی از آن دارد.

5 مرحله غذایی در رژیم بعد عمل اسلیو

بعد از انجام عمل اسلیو برای بهبود زخم ها و عادت کردن به شرایط جدید نیاز است تا مراحل غذایی خاصی را رعایت کنید که هر کدام حدودا یک هفته طول می کشند و عبارتند از:

  • مایعات شفاف یا رقیق
  • مایعات کامل (غلیظ)
  • پوره
  • غذاهای نرم
  • یک رژیم غذایی مداوم و غنی از پروتئین

هفته اول بعد عمل اسلیو: مایعات شفاف

مصرف مایعات رقیق مانند آب، آب گوشت رقیق و آبمیوه رقیق شده در این دوره به بدن بیمار این فرصت را می دهد که بهبود پیدا کند و از اسهال، یبوست و کم آبی بدن جلوگیری شود. جالب است بدانید که در روزهای اول بعد از عمل اسلیو معده یا احساس گرسنگی نمی کنید یا به میزان بسیار کمی این حس را خواهید داشت. مصرف حداقل مایعات برای هر روز هفته اول، ۲ و نیم لیتر است و باید این مقدار را از وقتی که بیدار می شوید تا زمان خواب کم کم مصرف کنید.

هفته دوم: مایعات کامل (غلیظ)

در طی این هفته در کنار مصرف مایعات رقیق، شروع به نوشیدن مایعات کامل و غلیظ تری مانند اسموتی های خانگی، شیر کم چرب و سوپ های رقیق کنید. با اینکه در این هفته کمی بیشتر احساس گرسنگی می کنید اما سیستم گوارش هنوز آماده هضم غذاهای سفت نیست.

هفته سوم رژیم بعد از اسلیو معده: پوره ها

در این هفته می توانید غذاهای واقعی پوره شده مانند میوه های له شده، پوره سیب زمینی و مرغ یا گوشت چرخکرده مصرف کنید. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده باید پروتئین مصرف کنید. پس در هنگام پوره کردن غذا به آن مقداری شیر اضافه کنید.

هفته چهارم: غذاهای نرم

در هفته چهارم می توانید غذاهای نرم که تکه های نسبتا درشتی دارند را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. مثال هایی از این غذاهای شامل ماهی نرم، سوپ با تکه های درشت مثل عدس و برنج می شود. توجه داشته باشید که این رژیم ها یغذتیی معرفی شده بر اساس نکات تغذیه ای و همچنین تجربیات کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند، ارائه شده و به صورت هفتگی تغییر می کند.

هفته پنجم به بعد

از هفته پنجم می توانید غذاهای سفت را نیز میل کنید ولی باید توجه داشته باشید که رژیم غذایی جدید باید کم چرب و کم کالری باشد و میزان غذای مصرفی را کاملا کنترل کنید.

منبع: https://www.sira.fit/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 109 تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1401 ساعت: 17:04

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های رشته دندانپزشکی است که مشکلات و ناهنجاری های دندانی شما را رفع کرده و به شما کمک می کند که دندان های منظم و مرتبی داشته باشید. در مواردی مشاهده می شود که یکی از فکین بیمار دچار ناهنجاری هایی است و فک دیگر نیازی به انجام ارتودنسی ندارد و یا میزان آن آقدر کم است که قابل مشاهده نیست. در چنین ظرایط به بیمار ارتودنسی یک فک پیشنهاد می شود.

ارتودنسی برای هر دو فک

اما در صورتی که ناهنجاری های دهان و دندان بیمار به حدی زیاد باشد که در هر دو فک دیده شود، نیاز است تا هر دو فک بیمار ارتودنسی شود. بریس های ارتودنسی با فشاری که به دندان های دچار مشکل، مانند دندان های کج وارد می کنند آنها را به جایگاه اصلی خود باز می گردانند. دندان های کج و مشکل دار معمولا بر روی دیگر دندان های سالم تاثیر می گذارند و باعث ایجاد مشکلاتی برای آن ها می شود.

ارتودنسی فک پایین

در شرایطی که دندان های شما دچار آندربایت باشد با ارتودنسی دندان تنها روی دندان های فک پایین می توان مشکل را حل کرد و نیاز به هیچ گونه درمان ارتودنسی در فک بالا نباشد. اما در صورتی که اوربایت داشته باشید با وارد کردن فشار به دندان های فک پایین، ناهنجاری بیشتر می شود.

ارتودنسی فک بالا

الگوی کلی دندان ها در درمان ارتودنسی فک بالا یا به طور کل در ارتودنسی تک فک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در بعضی از موارد ارتودنسی فک بالا باعث بدتر شدن وضعیت دندان های بیمار می شود؛ زیرا احتمال دارد دندان های فک بالا و پایین به صورت صحیح بر روی هم قرار نگیرند و در هنگام جویدن و خوردن غذا نیرو به صورت یکسان در بین دندان ها پخش نشود و در نهایت باعث آسیب فک بالا در ارتودنسی فک بالا شود.

عوارض ناهنجاری در فک

  • دندان قروچه: زمانی که دندان هایتان با هم تطابق نداشته باشند و تلاش کنید که آن ها را بر روی هم قرار دهید، مجبور می شوید که فک خود را محکم فشار دهید و این باعث ساییده شدن دندان ها بر روی یکدیگر می شود که تکرار آن باعث ایجاد دندان قروچه می شود.
  • عدم توانایی در خوردن غذا: اگر دندان‌ هایتان مرتب نباشد با اینکه ممکن است حتی در ظاهر مهم به نظر نرسد اما احتمال دارد که در خوردن غذا دچار مشکل شوید و عمل هضمتان نیز به تبع آن با مشکل رو به رو شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 103 تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1401 ساعت: 16:59

انواع مراکز دندانپزشکی به صورت در اختیار بیماران قرار می گیرد که شامل مطب دندانپزشکی و کلینیک دندانپزشکی می شود. تفاوت کلینیک دندانپزشکی و یک مطب دندانپزشکی در این است که یک کلینیک دندانپزشکی از چند بخش دندانپزشکی تشکیل شده است و همزمان پزشکان مختلف با تخصص های متفاوتی در آن مشغول به درمان و فعالیت هستند.

این در حالی است که هر مطب دندانپزشکی متعلق به یک دندانپزشک بوده و با یک تخصص محدود اقدام به درمان بیماران می کند. در واقغ یک کلینیک دندانپزشکی تشکیل شده از چند مطب دندانپزشکی با تخصص ها و پزشک های متفاوت است. در برخی از این کلینیک ها پرسنل و دندانپزشکان به صورت شبانه روزی و 24 ساعته به بیماران خدمت رسانی می کنند که به آن کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی گفته می شود.

درمان انواع ترومای دندان در دندانپزشکی اورژانسی

اورژانس دندانی وضعیتی است که باعث درد، ناراحتی یا از دست دادن عملکرد دندان می شود. و انواع مختلفی دارند که از مشکل دندان درد تا مشکلات زیبایی را شامل می شود. ترومای دندان به دلایل مختلفی مانند تصادفات رانندگی، زمین خوردن و ... اتفاق میفتد و شامل مسائل جزئی زیبایی تا مشکلات شدید فک می شود. در ادامه به 4 مدل ترومای دندان که در یک کلینیک دندانپژشکی شبانه روزی قابل درمان است اشاره می کنیم:

  • ترک های کوچک در سطح دندان

این ترک های کوچک اصولا با چشم دیده نمی شوند و یا در نور خاصی می توان آن ها را مشاهده کرد. این ترک ها صرفا توسط بررسی پزشک قابل تشخیص بوده و درمان خاصی برای آنان مورد نیز نیست.

  • ترک‌ مینای دندان

این نوع ترک ها معمولا در لبه دندان ایجاد می شوند و نشانه خاصی ندارند مگر اینکه عاج زیر دندان هم در معرض آسیب قرار قرار گرفته باشد. برای درمان این ترک ها دندان ها آن ها صاف و صیقلی می کند و در صورتی که مشکلی در زیبایی فرد ایجاد کرده باشد، با روکش جزئی کامپوزیت آن را ترمیم می کند.

  • شکستگی دندان و ریشه

در صورت شکستگی دندان و ریشه، دندان فرد نسبت به سرما و گرما حساس شده و در هنگام گاز گرفتن لقمه های غذایی نیز احساس درد می کند. این ترک ها معمولا در تصاویر اشعه ایکس قابل مشاهده هستند. درمان این ترک ها و شکستگی ها به سن بیمار، محل و اندازه ترک بستگی دارد.

  • شکستگی پیچیده تاج

این شکستگی در صورتی اتفاق میفتد که با مینای دندان، عاج و پالپ دندان از ناحیه شکستگی قابل مشاهده باشد. ترمیم این اتفاق در بیشتر مواقع امکان پذیر است اما به طور قطع نتیجه این درمان به شدت و محل آسیب بستگی زیادی دارد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 121 تاريخ : دوشنبه 18 مهر 1401 ساعت: 17:53

ایمپلنت دندان یک پایه ی فلزی از جنس تیتانیوم است که برای کاشت یک دندان ثابت و دائمی، جایگزین دندان های از دست رفته فرد و در حقیقت جایگزین ریشه دندان ها می شود. ایمپلنت به دلیل دوام، استحکام و پایداری بالایی که دارند، بهترین روش برای پر کردن جای خالی دندان ها است. شکل این قطعه تیتانیومی به صورت میله باریکی است که مستقیما به استخوان فک متصل می شود و سپس با تاج دندان پوشیده می شوند تا مانند یک دندان طبیعی به نظر برسند.

این درمان فقط هنگامی انجام می شود که جای خالی یک دندان به صورت کامل وجود داشته باشد، اما اگر درمان سطحی ای مانند روکش ها برای فرد تشخیص داده شود آنگاه لمینت یا کامپوزیت دندان به بیمار پیشنهاد داده می شود.

هنگامی که به دلایل مختلفی مانند پوسیدگی دندان یا انواع بیماری های پریودنتال فرد در نهایت مجبور به کشیدن دندان می شود، تا سال های پیش از پروتزهای دندان و بریج (پل) دندانی استفاده می شد؛ اما با پیشرفت علم دندانپزشکی در سال های اخیر ایمپلنت دندان به عنوان جایگزین مناسبی برای آنها معرفی شده است.

انواع ایمپلنت دندان

به صورت کلی دو نوع ایمپلنت وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • اندوستیال (ENDOSTEAL: ایمپلنتی است که درون استخوان فک قرار می گیرد.
  • ساب پریوستیال (SUBPERIOSTEAL): ایمپلنتی است که زیر بافت لثه و روی استخوان آرواره قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که مدتی است که دیگر از ایمپلنت های ساب پریوستال، به دلیل استحکام کمتر و نتایج ضعیف تر به نسبت نوع اندوستیال آن، استفاده نمی شود.

نکات مهم هنگام ایمپلنت دندان

  • قبل از انجام جراحی ایمپلنت دندان باید سلامت لثه و فک فرد کاملا مورد بررسی قرار گیرد و زیرا مهم است که  فک توانایی و قدرت کافی برای نگهداری از این قطعه فلزی را داشته باشد.
  • انجام این درمان برای افرادی که مصرف دخانیات مانند سیگار می کنند اصلا توصیه نمی شود.
  • در صورت استفاده از داروهایی مانند بیس فسفونات توصیه می شود از انجام این جراحی بپرهیزید.

عوامل تاثیرگذار در هزینه ایمپلنت دندان

هزینه ایمپلنت دندان مانند هزینه لمینت دندان مقدار ثابتی ندارد و به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به معرفی برخی از آنان می پردازیم:

  • کیفیت و محل استخوان فک: در مواردی که استخوان عرض و ارتفاع مناسبی نداشته باشد و یا دچار تحلیل شده باشد، نیاز به پیوند استخوان خواهد بود که باعث افزایش هزینه می شود.
  • تعداد دندان ها
  • نوع و برند ایمپلنت استفاده شده

در صورتی که بخواهیم به صورت کلی هزینه ایمپلنت را بیان کنیم، این هزینه با توجه به موارد گفته شده در بالا از 3.5 تا 7 میلیون متغیر می باشد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 103 تاريخ : دوشنبه 18 مهر 1401 ساعت: 15:24

دندان درد که به دلایل مختلفی ایجاد می شود ممکن است در هر ساعتی از شبانه روز اتفاق بیفتد و در این وضعیت باید برای رفع آن از دندانپزشک کمک گرفت. مراجعه به مراکز دندانپزشکی شبانه روزی می تواند یک گزینه هوشمندانه برای افرادی باشد که به طور ناگهانی دچار دندان درد می شود. اگر فرد در شرایطی باشد که امکان مراجعه به دندانپزشکی را نداشته باشد، در این زمان تنها گزینه ای که برای فرد باقی می ماند، درمان خانگی و موقت دندان درد است تا هنگامی که فرد بتواند به یک مرکز دندانپزشکی مراجعه کند.   

در ادامه به معرفی 6 درمان موقت خانگی برای دندان درد خواهیم پرداخت:

از ژل دندان درد استفاده کنید

موادی که در مسکن های خوراکی وجود دارد در ژل دندان درد نیز استفاده می شود. یکی از رایج‌ ترین این ژل ها برای تسکین دندان درد، قطره دنتول است که دندان و دهان را بی حس کرده و از این طریق منجر به تسکین موقتی دندان درد می ‌شود.

چای نعناع بنوشید

نوشیدن هر نوع چای مانند چای نعناع به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد می ‌تواند باعث تسکین دندان درد شود. برای درمان دندان درد با چای نعناع ابتدا اجازه دهید چای سرد شود و سپس آن را بنوشید یا در داخل دهان بچرخانید و سپس آن را قورت دهید.

میخک

میخک برای کاهش درد معجزه می کند و از زمان های بسیار قدیم از گیاه میخک به عنوان یک روش گیاهی برای تسکین درد استفاده می ‌شده است. هم میخک از خود میخک و هم از روغن آن به عنوان آرامبخش و تسکین دهنده درد استفاده کنید. به این صورت که این روغن را به لثه دندانی که احساس درد دارید بزنید.

عصاره وانیل

وانیل نوعی ضد التهاب طبیعی است که در تسکین دندان درد نیز موثر است. برای کاهش درد خود مقداری عصاره وانیل را به روی دندان و لثه‌ ای که درد می ‌کند بزنید و کمی مالش دهید.

سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی

سیر علاوه بر استفاده در غذاها، خاصیت درمانی فوق العاده ای دارد و به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی و طبیعی شناخته می شود. برای درمان دندان درد با سیر، آن را له کنید و سپس آن را روی دندانی که درد می ‌کند قرار دهید.

پیاز

پیاز به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد در کنترل و تسکین درد بسیار موثر است. یک تکه پیاز خام را روی دندانی که درد می‌ کند قرار دهید پس از چند دقیقه دندان درد شما به طرز چشمگیری کاهش پیدا می ‌کند.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 101 تاريخ : يکشنبه 17 مهر 1401 ساعت: 23:25

امروزه تعداد افرادی که به چاقی و اضافه وزن مفرط مبتلا هستند افزایش پیدا کرده است. این امر تبدیل به یک معضل شده است که این امر موجب این است که افراد به دنبال پیدا کردن روشی برای لاغری و کاهش وزن بروند.

یکی از روش های سریع برای کاهش وزن رفتن به دنبال همل های لاغری است. معروف ترین عمل لاغری، عمل اسلیو معده نام دارد. اما شایعاتی درباره عمل اسلیو معده وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

با انجام عمل اسلیو جان شما در خطر است

انجام انواع عمل های حراحی می تواند خطرات زیادی در پی داشته باشد که عمل اسلیو معده از این امر مستثنی نیست. اما اگر بخواهیم عمل اسلیو معده را با دیگر عمل های لاغری مقایسه کنیم باید بگوییم که عمل اسلیو معده در مقایسه با بالون معده و .. ایمن تر و کم تهاجمی تر است.

عمل اسلیو معده باعث لاغری نمی شود

افرادی که برای لاغری و کاهش وزن به پزشک متخثث و متخصصان تغذیه مراجعه می کنند ابتدا باید از روش هایی همانند رژیم های لاغری و یا ورزش های لاغری استفاده کنند. در صورت نتیجه نگرفتن از این روش ها با توجه به شاخص توده بدنی و توصیه پزشک می توانند به سراغ عمل های لاغری نیز بروند.

زخم های پس از عمل اسلیو معده از بین نمی روند

در قدیم برای انجام عمل های جراحی پزشک و. جراح مجبور می شد تا زخم های عمیق بر روی پوست ایجاد کند اما امروزه با استفاده از روش لاپاراسکوپی تنها چند برش کوچک بر روی پوست بیمار ایجاد می شود. در نهایت باید بگوییم که این روش از جراحی لاغری درد کمتر، بهبودی سریعتر، جای زخم و خونریزی کمتر به همراه دارد و طبیعتا عوارض آن نیز بسیار کمتر خواهد بود.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 104 تاريخ : يکشنبه 17 مهر 1401 ساعت: 20:07

یکی از سوالات پر تکرار که از متخصصان ارتودنسی پرسیده می شود این است که اگر دندان های ما دچار ناهنجاری های خفیف است، از ارتودنسی دندان استفاده کنیم بهتر است و یا به سراغ لمینت دندان برویم؟

برای پاسخ به این سوال باید چند عامل و شرایط را در نظر بگیرید. میزان و شدت ناهنجاری، میزان بودجه شما برای درمان و صلاحدید پزشکی توسط متخصص ارتودنسی جزو مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

در ادامه با این روش ها بیشتر آشنا می شوید.

درمان ناهنجاری ها با ارتودنسی دندان

گفتنی است که از ارتودنسی دندان برای درمان ناهنچاری های دندان و مرتب کردن آن ها استفاده می شود. طول درمان توسط ارتودنسی دندان به شرایط زیادی بستگی دارد اما به طور معمول بین 1 الی 3 سال طول می کشد.

درمان ناهنجاری ها با لمینت دندان

افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند باید بدانند که ونیرهای لمینت دندان، پوسته ای نازکی هستند که به سطح جلویی دندان ها چسبیده می شوند. از این لمینت های دندانی برای رفع مشکلات زیر استفاده می شود.

  • دندان های پوسیده، ترک خورده یا شکسته؛
  • دندان هایی که نامرتبی جزئی دارند؛
  • درمان فاصله بین دندانی؛
  • سفید کردن دندان ها؛
  • اصلاح کوتاهی و بلندی دندان ها؛
  • اصلاح بدشکلی لبه های دندان؛

گفتنی است که هزینه لمینت دندان از هزینه ارتودنسی کمتر است.

محدودیت های درمان ارتودنسی دندان چیست؟

در واقع بزرگ ترین نقطه ضعف درمان های ارتودنسی بازه درمانی طولانی و نیز مراقبت های طولانی مدت است. البته در صورت استفاده از ارتودنسی نامرئی طول درمان به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند و نیاز به مراقبت های خاصی اعم از رژیم غذایی و … ندارید.

مزایای لمینت دندان

لمینت دندان بطور همزمان، هم ناهنجاری های جزئی دندانی را درمان می کند و هم باعث تغییر رنگ دندان ها و سفید شدن آنها می شود

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 106 تاريخ : يکشنبه 17 مهر 1401 ساعت: 20:05

افرادی که بخاطر ظاهر نامناسب ارتودنسی و سیم کشی های دندان به سراغ ندرمان ناهنجاری ها نمی روند می توانند از یک روش دیگر استفاده کنند. این افراد با استفاده از ارتودنسی اینویزیلاین می توانند ناهنجاری های دندانی خود را درمان کنند بدون اینکه به سراغ سیم کشی های دندانی بروند.

ارتودنسی اینویزیلاین

یکی از روش های درمان ارتودنسی دندان که اخیرا ابداع شده است، ارتودنسی نامرئی و یا همان ارتودنسی اینویزیلاین است. در این روش با استفاده از بریس های متحرک شفاف قادر به ناهنجاری های دهان و دندان هستند. اینویزیلاین یا الاینرها به طوری است که با استفاده از یک نوع نرم افزار سه بعدی پیشرفته، تعدادی بریس ساخته می شود که هر کدام از آنها طوری طراحی شده اند که بتوانند دندان ها را به مرور و با دقت حرکت دهند.

این بریس ها که شبیه قاب های سفید کننده دندان هستند، نامرئی می باشند و از نوعی پلاستیک ساخته شده اند که تنها برای درمان ارتودنسی طراحی شده اند.

مزایای ارتودنسی نامرئی

امروزه بهترین روش درمان ارتودنسی به گفته متخصصان ارتودنسی در جهان استفاده از ازتودنسی نامرئی و یا همان ارتودنسی اینویزیلاین است. همچنین دلیل های بیشتری برای استفاده از ارتودنسی نامرئی وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را نام می بریم.

  • قابلیت درمان اکثر ناهنجاری ها را دارد.
  • از دید بقیه پنهان است
  • نیاز به رژیم غذایی خاص ندارد
  • تمیز کردن الاینرهای شفاف بسیار آسان است
  • مسواک زدن با آنها راحت تر است
  • طول دوره درمان کاهش می یابد
  • برای بانوان باردار بسیار کارآمد است.

بلیچینگ دندان و ارتودنسی نامرئی

افرادی که از ارتودنسی نامرئی و یا اینویزیلاین استفاده می کنند به راحتی می توانند برای بلیچینگ دندان هم اقدام کنند. بلیچینگ دندان در مطب به این شکل است که دندانپزشک به کمک نورهای خاص عملیات سفیدسازی دندان ها را انجام می دهد.

قالب های ارتودنسی نامرئی شما که هزینه ای حدود 2 میلیون توان برای هر فک است، می تواند برای بلیچینگ دندان خانه ای نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

 

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 93 تاريخ : يکشنبه 17 مهر 1401 ساعت: 20:02

اهمیت مراقبت از دندان ها و رعایت بداشت دهان و دندان در هنگامی که از ارتودنسی دندان استفاده می کنید، دو برار  می شود. البته باید بگوییم که فرقی نمی کند از کدام روش ارتودنسی استفاده می کنید. فلزی و یا نامرئی. متخصص ارتودنسی در کرج به شما توصیه می کند که برای مراقبت از ارتودنسی و براکت های خود از روش های زیر استفاده کنید.

نکات مهم در مراقبت از ارتودنسی دندان

برای مراقبت از دنهدان هایتان لزومی ندارد که حتما ارتودنسی داشته باشید. در هر زمان و مکانی و در هر شرایطی باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. برای این امر می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

مراجعه مرتب به متخصص ارتودنسی

اگر در حین درمان ارتودنسی دندان هستید باید توجه داشته باشید که مراجعه مرتب به متخصص ارتودنسی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. پس از هر بار مراجعه به متخصص ارتودنسی در کرج، متخصص بریس و براکت های دندانی شما را سفت می کند.

زمان مسواک زدن به دندان ها

به طور عادی روزانه دوبار بایددندان های خودتان را مسواک بزنید. اما باید بگوییم که در زمان ارتودنسی دندان مجبور هستید پس از هر وعده غذایی دندان هایتان را مسواک بزنید. این امر موجب می شود که پس از درمان ارتودنسی دندان هایی صاف و درخشان داشته باشید.

مصرف برخی مواد غذایی ممنوع است

متخصصان ارتودنسی به شما توصیه می کنند که در زمانی که از ارتودنسی دندان استفاده می کنید، از مصرف برخی مواد غذایی همچون مواد غذایی سفت، سخت، برشته و چسبناک خودداری کنید.

همچنین اگر عادت به خوردن ناخن، ته خودکار و ... دارید حتما باید این عادات غلط را ترک کنید. این مواد غذایی و عادات غلط باعث شکستن و تغییر حالت دستگاه ارتودنسی شما می شود.

همچنین به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و همچنین تغییر رنگ دندان ها توصیه می شود که از مواد غذایی شیرین و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 104 تاريخ : يکشنبه 17 مهر 1401 ساعت: 19:57